Geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler

Training of ondersteuning?

Zindelijkheid is een veel besproken thema!

 

Mijn eigen ervaring (als moeder) is dan ook dat kinderen zelf in goede staat zijn om zindelijk te worden. Uitbundig prijzen is niet nodig. Houd het eenvoudig: “Ik zie dat je op de wc hebt geplast”

 

 

Zindelijkheidsondersteuning heeft respect voor de autonomie van kinderen en hun competenties.

Zindelijk worden betekend eigenlijk: controle krijgen over de sluitspier.

Mijn rol als gastouder is om het kind bekend te maken met de wc en het meeste gebeurt indirect vanuit vertrouwen.

Het controle krijgen over de sluitspier is een heel belangrijke stap in de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Voor de eerste keer beslissen kinderen om niet toe te geven aan de drang tot het direct doen van hun behoeften.

Zindelijk worden is een proces van loslaten en afstand doen. Het kind doet afstand van een levensfase als baby en dreumes.

Bron: boek ‘’Vol Vertrouwen’’

 

Máár wist je dat drinken ook een belangrijk onderdeel is bij de zindelijkheid?

Laat je kind voldoende drinken tijdens de vaste eetmomenten. Voldoende drinken is 5 tot 7 bekertjes drinken per dag (ongeveer 1 liter) Bron: Voedingscentrum.

De vaste eetmomenten zijn: ontbijt, fruit eten, lunch, tussendoortje en het avondeten.

Even een zijspong, een kind vaart altijd beter op vaste tijden. Denk aan vaste bedtijden of een vaste tijd om op te staan. Maar dat in een andere blog.

 

Wanneer kinderen in de nacht geen luier meer dragen, is het goed om kinderen tijdens het avondeten nog voldoende drinken aan te bieden.

Na het avondeten heeft de blaas nog even de tijd om zich te vullen met urine.

Voor dat je kind op bed gaat kan er nog geplast worden om vervolgens te genieten van de nachtrust.

Het is dus belangrijk dat je kind overdag voldoende drinkt tijdens de drink/eetmomenten en in de nacht kan rusten.

 

Heb vertrouwen in jouw competente kind!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.